01_ckamen_sightseeing_guided_tours_visit_slovakia_bratislava_hotels.jpg02_vinohrad_sightseeing_guided_tours_visit_slovakia_bratislava_hotels.jpg03_02_ouroffer_sightseeing_guided_tours_visit_slovakia_bratislava_hotels.jpg03_sudy_sightseeing_guided_tours_visit_slovakia_bratislava_hotels.jpg05_ba_sightseeing_guided_tours_visit_slovakia_bratislava_hotels.jpg06_schone_sightseeing_guided_tours_visit_slovakia_bratislava_hotels.jpg07_devin_sightseeing_guided_tours_visit_slovakia_bratislava_hotels.jpg08_les_sightseeing_guided_tours_visit_slovakia_bratislava_hotels.jpg09_keramika_sightseeing_guided_tours_visit_slovakia_bratislava_hotels.jpg10_hudobnici_sightseeing_guided_tours_visit_slovakia_bratislava_hotels.jpg

Novinky a blogy

Červenokamenské zá(hrad)y
 

Tento krát sa v rámci cyklu nedeľných rozprávaní U nás na stoličke nezaspíte! vyberieme za hrad – do záhrad.
I ony prešli za posledné stáročia zmenami. Kedysi by sme tu našli jazierko, skleník s pomarančovníkmi a citrónovníkmi, praktické zeleninové a bylinkové záhony, popri exotických stromoch i stromy ovocné. V druhej polovici 19. storočia sa i do záhrad dostal romantickú kult predkov. Ako sa prejavil? Aj to sa dozviete.
Keďže rozprávať sa bude priamo na „mieste činu“ nezabudnite prísť v obuvi, v ktorej sa vám dobre chodí po nerovnom povrchu. Priebeh rozprávania prispôsobíme aktuálnemu počasiu.
 
Stačí keď budete stáť v nedeľu 20. júna o 15.15 hodine pod jeleňom – teda pri fontáne s plastikou jeleňa na nádvorí hradu. Vstupenku si kupovať nemusíte – robíme to pre Vás zdarma.
 
Nevyhovuje Vám tento termín?
Po 20. júni si môžete rozprávanie objednať na termín, ktorý si dohodnete na e-mailovej adrese cervenykamen@mail.t-com.sk, najlepšie 10 kalendárnych dní vopred, ideálne pre skupinu 4 až 16 osôb. Vstupné je 6€/osoba.
 
 
Za takých istých podmienok si môžete objednať i minuloročné rozprávania odborných pracovníkov múzea:

  • Zbiera, zbieraš, zbierame – historické zbrane
  • Trochu sme si ten náš dom/hrad prestavali
  • U Pálfiho (Pálffyho) doma v roku 1882
  • Každý má doma stoličku...
  • i prvé tohtoročné rozprávanie na tému Portály – ráčte vstúpiť!
  •  
     

Kedy a o čom bude cyklus nedeľných rozprávaní pokračovať v roku 2010?
 
5. septembra 2010 Intarzia – obrazy na dreve vyložené
Kvety, veže, šachovnice, svätice i bohyne - mozaiky zložené z rôznofarebných dýh, tenkých plátov kovov, perlete, ... na dreve, z ktorého je vyrobený náš nábytok zo 16. až 19. storočia. Zamierime na ne pozornosť, budeme sa venovať detailom a rozprávať o technike i majstroch intarzie.
 
19. septembra 2010 Jatagány a iné zbrane do Európy prinesené, ktoré sú na hrade uložené
V zbierkach zbraní na šľachtických sídlach sa ocitli i zbrane vyrobené mimo Európy, či už ako vojenské trofeje alebo dary alebo suveníry z ciest. Sú iné, sú zaujímavé, majú svoje príbehy...
 
 
Ďakujeme, že tento e-mail prepošlete každému, koho by mohol zaujímať.
Podnetné jarno-letné chvíle želáme.
za všetkých na hrade Červený Kameň
 
 
Andrea Jamrichová
SNM-Múzeum Červený Kameň
 
 
_____________________________________________________________________________________

Písali sme do jarného Aulife a článok je tu:
 

Kvalitné víno – zážitok počas celého roka
 
Aj vy máte pocit, že sa s témou víno a vinárstvo stretávate len v období jesene? Vinársky rok má však dvanásť mesiacov a presne toľko sa aj na našich stoloch objavujú vína na slávnostné príležitosti či bežný deň. Vinárski fajnšmekri dokonca jarné víno z posledného ročníka považujú za lepšie ako jesenné, ktoré je moc mladé ... Lahodné moky a zážitky s nimi spojené sú aktuálne počas celého roka, a aj preto vás v jarnom vydaní pozývame poznávať kvalitné slovenské víno.
 
Kvalita vína na Slovensku sa za posledné roky jednoznačne vyšvihla na svetovú úroveň a hoci Slovensko nie je vo svete považované za typickú vinársku krajinu, znalí domáci konzumenti vedia, že najmä v bielych vínach sme dôstojnou konkurenciou tradičným veľmociam. A s rastúcou kvalitou vína rastie aj kvalita vinárskeho prostredia. Výrazne  je to viditeľné v malokarpatskej vinohradníckej oblasti, ktorá je najstaršou a zároveň najvýznamnejšou slovenskou oblasťou. Svoje vinárstva tu majú nielen najvýznamnejší slovenskí vinári, ale darí sa tu aj produktom cestovného ruchu ako sú dni otvorených pivníc, ochutnávkam vín všetkého druhu, tradičným vinobraniam, sezónnym podujatiam ako sú zabíjačky,  majálesy alebo vianočné programy.
„Vínomilci“ rôznych kategórii sa môžu nielen zúčastniť sezónnych podujatí, ale na požiadanie si môžu nechať zorganizovať vlastnú vínnu cestu, teda putovanie za vínami viacerých vinárstiev. V ponuke je viac ako 100 vinársky zameraných miest, od menších cez väčšie, tradičné, historické, moderné, mnohé s jedinečnou atmosférou a zážitkom. Kalendár akcií je niekedy tak plný, že je problém nájsť víkend kedy by sa v regióne nekoštovalo víno. Svoje produkty okrem vinárov ponúkajú aj remeselníci, ľudoví umelci alebo prevádzky s tradičnou gastronómiou.
Konkurencia núti vinárov vymýšľať stále nové veci, doplnkové programy ku ochutnávkam čo sa premieta do širokej ponuky akcii, renovujú sa staré vinohradnícke domy a dvory, otvárajú nové historické pivnice alebo stavajú nové vinárstva ...
 
 
Aký budeš,  ročník 2009?
 
V poslednom čase máme na Slovensku každé tri roky skvelý ročník. Či za touto zvláštnou periodicitou stojí dáka vyššia moc, alebo sa jedná len o náhodu, to nik nevie. No ako sa zdá, dlhá teplá jeseň, primerané zrážky a um majstrov vinárov dá opäť vzniknúť pamätným vínam.
Biele vína získali opäť vyššiu cukornatosť a starosťou vinára bolo skôr odhadnúť aby hrozno neobral príliš neskoro a nestratil tak prepotrebné kyselinky, ktoré mu dodávajú sviežosť. Vďaka skúsenostiam z minulých ročníkov by už aj malí vinári mali vedieť ako spracovať takú výnimočnú surovinu, akú tento ročník ponúkol bez toho aby vo víne ostal privysoký alkohol, či nepríjemná horčina v závere. Tešiť sa môžeme na plné a sladšie vína, ktoré však budú podporené dobrou štruktúrou kyselín. Výnimkou nebudú ani najvyššie prívlastky ako je bobuľový či hrozienkový výber. Červené vína z tohto ročníka budú skôr plné a ťažšie, s výborným potenciálom na ďalšie zrenie. Aj keď tie ozajstné perly sa nám na stôl dostanú až o čosi neskôr, než je tomu u bielych vín, je sa na čo tešiť.
 
 

Roman Zelenay, majiteľ zážitkovej agentúry Via Harmonia

 
Zážitková agentúra, čo presnejšie tento výraz znamená?
Je to agentúra, ktorej cieľom je ponúknuť najmä zážitok. Teda takú ponuku ktorú si hosť zapamätá vo forme pozitívneho zážitku ktorý zažil, niečo pekné, zaujímavé, estetické, výnimočné a autentické. A v neposlednom rade kvalitné.
 

Čo by ste odporučili ako program na prvú vínnu cestu?
Určite kombináciu viacerých rôznorodých miest, a určite miesto kde dobre varia a robia veci poctivo a výnimočne. 
 
V ktorom ročnom období je najlepšie vínnu cestu absolvovať?
Vínne programy je možné absolvovať v ktoromkoľvek ročnom období. Vinársky a vinohradnícky rok trvá 12 mesiacov, každý má svoje čaro a keďže pivnice sú vo vnútri, počasie naozaj nehrá hlavnú úlohu.
 
Aké je vaše najobľúbenejšie víno, váš osobný favorit?
Ako väčšina ľudí aj ja mám rôzne obdobia a vlny obľúbenosti vín, ale z bielych určite Rýzling Rýnsky, Rulandské alebo z jednoduchších Silvánske zelené. Z červených Frankovku modrú, Alibernet a Zweigeltrebe.

 
 
Ing. Martin Motáček, vlastník internetovej stránky www.vino.sk
 
Ako ste sa dostali k vínu vy?
Pochádzam z Modry a tak k vínu som mal vždy kúsok. Keď ma ako osem ročného babka prichytila v pivnici, kde ma dedo učil rozdiel medzi veltlínom a rízlingom, nevedel som ešte, že sa mi tento mok nakoniec stane láskou i profesiou.

 
Aké víno preferujete? Slovenské či zahraničné?
Jednoznačne dobré. Samozrejme, že k tomu nášmu mám najbližšie. Žijeme tu vo vinárskom kraji, do vinice máme na skok, a tak by bol hriech nepoznať si vlastné víno. Ale určite netreba mať klapky na očiach a bezhlavo preferovať nejaké víno, len kvôli tomu, že je tuto od suseda. Treba skúšať nové veci, krajiny, porovnávať a starostlivo vyberať. Veď každá vinárska oblasť sveta je známa kvôli nejakej odrode. Tá slovenská, ktorá nám spraví meno sa síce ešte len hľadá, no myslím, že každý rok sme bližšie k cieľu.
 
Prečo víno cez internet?
Jednoduchá odpoveď aj otázka. Pretože vieme na jednom mieste ponúknuť obrovský výber, častokrát lepšie ceny a vínko dovezieme rovno domov. Ak si teda nekupujete víno 20 minút pred konzumáciou (čo podľa prieskumu robí okolo 80% obyvateľstva) internetový obchod je tá správna voľba.
 
Aká je vaša obľúbená odroda?
Odpoviem citátom z jednej knižky, ktorú som nedávno čítal: „Ovocné, svieže, ťažké, mladé, staré, biele či červené? Keď sú dobré, ja ich mám rád všetky“ :)
 
 

Aulife, jar 2010

 
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Deň modranských pivníc 2010
 
ktorý sa uskutoční 10. apríla 2010 od 13.00 – 22.00 hod v 18 malebných modranských pivniciach pri neopakovateľnej atmosfére.
Minulý rok sme sa rozhodli zmeniť doteraz zaužívaný systém podujatí takéhoto typu. K lístku, tak ako po minulé roky, každý návštevník dostane pohárik s vygravírovaným logom podujatia, katalóg s orientačnou mapkou vrátane kompletného zoznamu vinárov a nimi ponúkaných vín a keramické logo podujatia.
 

Zmena je, že každý návštevník bude mať k dispozícií v rámci vstupenky v cene 19 € až 65 degustačných lístkov v hodnote á 20 centov (spolu 13 €), ktoré bude používať u vinárov ako platidlo za každú naliatu vzorku ( 1 degustačná vzorka 0,04 l = jeden lístok). V praxi to znamená, že každý návštevník môže ochutnať až 65 vzoriek vína. Lístky, ktoré návštevník neminie pri degustovaní, môže u ľubovoľného vinára vymeniť za fľašu(e) vína podľa hodnoty zostávajúcich lístkov. Verím, že tento zmenený systém pomôže k zdokonaleniu podujatia, zdvihnutiu jeho kvality a zabezpečí spokojnosť ako u Vás, našich zákazníkov, tak aj u samotných vinárov.
 

Naše podujatie je prvé, ktoré Vám umožnilo ochutnať vína na jar, teda v období, kedy sa húfne dostávajú na trh. Už od jeho začiatku sme sa v Modre snažili vytvoriť komornú a neuponáhľanú atmosféru, ktorá by umožňovala vychutnať si každú chvíľu s pohárom vína v prostredí našich historických pivníc. Dúfame, že prijmete naše pozvanie a 10. apríla sa v Modre všetci spoločne stretneme pri dobrom vínku.

S pozdravom
 
Michal Petrík
 

Rezervácie vstupeniek: petrik@vinarenmodra.sk, 0903 322 495

Radi vám zabezpečíme ubytovanie.
Napíšte nám.
 
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 
Darčekové poukážky

Darujte niektorý z našich zážitkových programov sebe, svojím blízkym, priateľom, zamestnancom, partnerom alebo klientom.

 
 _________________________________________________________________________________
 

Zápisky z regiónu

 
 

Modranské vinobranie alebo ako Hajko zkysnutý guláš zakopať musel

 
   

Vinobrania som nikdy nemal rád. Konečne už môžem začať používať spojenia ako „aspoň čo si pamätám“, „v mojom veku“, „ s mojími skúsenosťami“ a iné. Teda vinobrania som nikdy nemal rád. Tieto oslavy zberu hrozna boli vždy, aspoň čo si pamätám zmesou plytkej ľudovej zábavy, smiešnych kolotočov, nekvalitného burčiaku, cigánskych pečienok varených v oleji a rôznorodých predajcov hrncov a iných kuchynských potrieb. Hrajúci juhoamerický indiáni obklopený miestnymi dievčatami tomuto v skutku nevznešenému podujatiu iba dodávali punc bizarnosti.
Česť výnimkám, tým remeselníkom a obchodníkom čo to ešte aspoň trochu myslia vážne, poctivým stánkarom, rodinám v podbrániach ktore vždy pripravia pohostenie s láskou, hudobníkom ktorí nie sú cvičenými opicami a Šymonovi Klimanovi, ktorý v dolnej časti Modry kúsok nad evanjelickými kostolmi v nepomerne krajšej atmosfére predával holandské vafličky. S lasico-satinského sloganom „Len keď máme plné bruchá, možeme vnímať umenie.“
Ako som sa tak pri návšteve dielne keramika Malinovského na námestí sťažoval na uvedenú situáciu, okrem toho, že mi dal za pravdu, mi ešte povedal: „A to ani nevieš, že my od vinobrania máme na dvore päťdesiat litrov skysnutého gulášu. Z večera do ráno nejakým Veľkokrtíšanom stihol skysnúť, tak nám ho tu nechali. Škoda aspoň za päťtisíc korún. No čo, Hajko to bude musieť niekde zakopať.“
 
Roman Zelenay

 
 __________________________________________________________________________________
 
Pískajúci Egypťan
 
Som tradične na malokarpatskom výlete s malou skupinkou turistov, celkom normálna zmeska národností , Nóri, Egypťan a jeden Dán.
Všetko prebieha hladko, veď tento výlet som absolvoval už nespočetne krát. Ono sa vlastne ani nič nepokojného neprihodilo, iba sme v druhej polovici tohto výletu spolu s niektorými účastníkmi objasnili jednu záhadu. Pískajúceho Egypťana.
Ale vráťme sa na začiatok.
Už od začiatku som mal pocit, že vtáčiky sú počas nášho výletu akosi príliš blízko nás, ich spev som za chrbtom počul každých, povedzme pätnásť minút. Keď som ale vtáčí spev počul už aj vo vlastnom aute, zmenil so názor. Určite to bude jedno zo zvonení na mobile niektorého z hostí. Na nejaký čas som to teda nechal tak.
Keď sme ako posledný bod programu vchádzali do vínnej pivnice na ochutnávku, vtáčik odrazu tak silno zapískal, že som sa vinára udivene spýtal kto u neho tak silno píska. On povedal že nevie a pozval nás ďalej dnu. Až keď som mal hostí pekne usadených za stolom, prvýkrát všetkých úplne ako na dlani, všimol som si nutkanie jedného z nich vylúdiť nejaký zvuk. Ale ľudské slovo to nebolo. Odrazu zapískal úplne ako taký exotický vták, hlasno, dlho a hlavne nástojčivo, zrejme potreboval svoje tajomstvo konečne odhaliť. Bol to predsa Pískajúci Egypťan.
Neskôr nám všetkým vysvetlil, že ho volajú Pískač a že v Egypte je pomerne známy. Vtedy som si spomenul na Kolibríka, tiež známeho bratislavského Pískača.
 
Roman Zelenay
 
 _________________________________________________________________________________
 

Neplaťme zlým čašníkom.

 
Určite to všetci poznáte: neochota, lenivosť, arogancia hraničiaca s drzosťou, podvádzanie pri nalievaní alebo na účtoch sú v našich podnikoch a reštauráciách stále skôr bežné než výnimočné. A vôbec nie sú špecialitou „hospúdky páté cenové skupiny“.
 
V spoločnosti Via Harmonia robíme vždy všetko preto, aby sme našim hosťom ponúkli to najlepšie a aby sa u nás cítili dobre. Preto sa nevieme a nechceme zmieriť s povestnou úrovňou obsluhy v slovenských podnikoch a reštauráciách. Veríme, že jediná cesta ako my zákazníci môžeme ovplyvniť správanie sa slovenských čašníkov je, že im siahneme na významný zdroj príjmov - sprepitné. Sprepitné, alebo ak chcete tringelt, totiž vôbec nie je samozrejmá súčasť zúčtovania útraty. Sprepitné je odmena pre obsluhujúcich za ich výkon, čo si bohužiaľ mnohí neuvedomujú. Cieľom tejto aktivity je, aby čo najviac ľudí pomohlo slovenským čašníkom uvedomiť si, že slušná obsluha nie je len v prospech zákazníka, ale aj v prospech ich samých.
 
čítajte viac